E-mountainbiken in de Jura

8 minuten leestijd

Elektrische fietsen werden lang geassocieerd met senioren op de sukkel. Gelukkig is dat misverstand langzamerhand de wereld uit. Maar e-bikes zijn niet alleen een grote meerwaarde voor milieuvriendelijk woon-werkverkeer of langere fietstochten dicht bij huis. Er bestaan nu ook e-mountainbikes, die je sportief door berg en dal loodsen, met elektrische ondersteuning waar nodig. Pasar testte zo’n e-MTB in het Franse Jura-gebergte.

reportage
  • Fietsen

Ze maken niet meteen aanstalten om plaats voor ons te ruimen. Zo’n tachtig koeien – met obligate bel rond de nek – kijken naar ons alsof we van een andere planeet komen afgedaald. Niet van een andere planeet komen we, wél van een hoger gelegen stuk berghelling even buiten het piepkleine Les Plans d’Hotonnes. We komen hier enkele dagen van de rust van het zuidelijke deel van de Franse Jura genieten, grofweg tussen Genève en Annecy, en doen dat op een ontzettend leuk speeltje: een elektrische mountainbike. Je trapt zelf, maar krijgt – letterlijk – een extra zetje van een door een batterij aangedreven motortje. Maar goed, terug naar die koeien. We slalommen voorzichtig door het hobbelige weidegras, ontwijken enkele verse vlaaien en nog meer dikke koeienkonten.

 

De motor zit onderaan, zo verlies je je evenwicht niet tijdens behendig- heidsstukjes.

Hippie-herder Evrard kan er best om lachen. ‘De hele zomer breng ik hier op de weiden door’, vertelt hij, terwijl hij met een stok een paar tikken uitdeelt tegen al te vrijpostig geworden beesten. ‘Het is mijn levensstijl. Hier vind ik de rust die ik in het noorden van Frankrijk zo lang gemist heb. Ik ben hier alleen met mijn koeien.’ En nu dus even met ons. Dankzij het motortje kunnen we behoorlijk wat op- en neergaande bergpaadjes aan. Ook Evrard bestudeert onze fietsen. De motor is onderaan bevestigd, zodat je tijdens behendigheidsstukjes je evenwicht niet verliest.

De batterij zit aan de fietsbuis. Terwijl we een praatje slaan, komt een echte champêtre de fôret aangereden langs de bergweg. Hij stapt uit, schudt ons de hand en neemt de fietsen in zich op. Vous voulez essayer?, proberen we schuchter. Veldwachter Jean-Marc valt uit zijn strenge rol en wipt onze e-MTB op. Na enkele honderden meters komt hij terug. ‘C’est génial’. En effet, monsieur le champêtre!

Mountainbiken met knieproblemen

We fietsen verder, langs de eenzaam gelegen Ferme du Turnet, doorkruisen het Plateau de Retord en genieten van eindeloze weidelandschappen en dichte bossen. Met de e-MTB loopt dat allemaal heel vlotjes. Onze fietsgids Tanguy is de zoon van de fietshandelaar in Les Plans d’Hotonnes. Hotonnes is vooral bekend bij langlaufers en biatleten, maar in de zomer verhuren Tanguy en zijn vader ook heel wat mountainbikes. ‘En ja, die elektrisch ondersteunde mountainbike slaat serieus aan’, zegt hij, terwijl we afstappen aan het schitterende kapelletje van Retord.

Een eenzaam kruisbeeld, geplaatst door een koppel voor een overleden familielid, is een stille getuige in dit open landschap.Naast de kapel lopen we de Auberge de Retord binnen. Waard Jean-François serveert al dertig jaar hetzelfde menu: huisbereide gerookte ham, een pavé van lokale Charolais-koeien met gratin dauphinois en als dessert verse kaas met slagroom. De buikomvang van de waard toont waar zo’n menu toe leidt, en dus springen we snel terug op onze mountainbike.

Terwijl we richting Banc des Dames trappen, geeft Tanguy ons meer uitleg over de elektrische mountainbike. ‘Zo’n fiets is ideaal voor mensen met knie- en hartproblemen, en voor wie wil mountainbiken, maar conditioneel niet supersterk staat. Ook gezonde fietsers zijn er tuk op, omdat ze zonder veel extra moeite hun actieradius kunnen verhogen.’ Die maximale afstand hangt natuurlijk flink af van de manier waarop je de fiets gebruikt, voelen we, terwijl het steiler bergop gaat.

 

Je kunt verschillende standen kiezen: eco, tour, sport en turbo.

We schakelen van het zuinige eco naar turbo, een stand om snel te rijden die wel veel vergt van de batterij. Makkelijk bereiken we de maximaal ondersteunde snelheid van 25 kilometer per uur. ‘Deze fietsen hebben een 36 volt-batterij op de middenas zitten’, weet Tanguy. ‘Je kan makkelijk switchen tussen eco, tour, sport en turbo. Tour is nog altijd zuinig, maar wat sportiever: geschikt voor langere ritten. Met sport rijd je sportief, maar dan gaat de batterij minder lang mee. Afhankelijk van het terrein waarop je rijdt en de mate waarin je de batterij aanspreekt, bereik je een autonomie tussen de vijftig en honderd kilometer. Zelf rijd ik al jaren met een elektrische mountainbike. Vroeger vooral omwille van het gemak, maar vandaag steeds meer voor de sport.’

Laveren tussen salamanders

Het rijden met zo’n fiets valt niet te onderschatten. We trappen stevig door en halen op platte en dalende stukken makkelijk veertig, zelfs vijftig kilometer per uur. Net niet te snel om toch nog van de adembenemende pracht van de Jura te kunnen genieten. Geprangd tussen de rivieren de Ain en de Rhône behoorde dit stukje Frankrijk vroeger tot de Savoie.

Pas bij het verdrag van Lyon in 1601 ging de Jura volledig op in Frankrijk. Het landschap wordt gekenmerkt door zijn vele karsten: barsten, korsten, spleten in de kalkrijke grond. Erosie heeft van de Jura een massief als kaas met gaten gemaakt.

 

We zetten onze fiets aan de kant en strompelen langs een smalen steil bospaadje naar beneden om het resultaat van zoveel erosie te bewonderen. We laveren tussen een hele rist vuursalamanders die over het pad kruipen en komen aan bij de Source du Groin. Een halfronde put in de kalkgrond, gevuld met blauwig water. Bij stortregens kan het hier snel vollopen, horen we. Dus terug naar onze fietsen. We bollen langs brokkelig verspreide kleine dorpjes. Een oude vrouw in blauwe voorschoot plukt een net geslachte kip. Een ouwe kerel raapt okkernoten in zijn boomgaard.

Een bordje aan een vervallen schuur herinnert aan vroeger, toen Longoni nog een beroemd fietsmerk was: ‘Doe als de kampioenen. Kies voor een stuur van Longoni.’ We knikken eerbiedig en schakelen een versnelling hoger. Meteen voelen we de impact van de versnellingen op de motor. Doordat je sneller fietst dan je gewend bent, moet je ook behendiger manoeuvreren en sneller anticiperen. Zeker op echt mountainbiketerrein (grind, stenen, boomwortels, …) is het opletten geblazen. Goed vooruitkijken en je snelheid onder controle houden is aan de orde. Door het ietwat hogere gewicht is de elektrische mountainbike ook wat minder wendbaar dan het klassieke model. Dat alles samen maakt het rijden op een e-MTB tot een unieke ervaring: je bent aan het sporten, je kan afstand afleggen, maar je moet ook behendig zijn.

De Mont Blanc en het meer van Genève

Het letterlijke hoogtepunt van onze fietstrip is de Col du Grand Colombier. Rechtgeaarde wielertoeristen vergelijken die wel eens met de Mont Ventoux. Ook de Grand Colombier is – met zijn 1.501 meter – een kale, soms winderige uitdaging voor fietsers. Zelfs met onze motor op standje ‘sport’ blijft het een uitdaging. Maar boven krijgen we fantastische vergezichten. De Mont Blanc lijkt dichtbij, maar ook Annecy en zelfs het meer van Genève lijken plots grijpbaar nabij. Want hier, op die zuidelijke top van het massief, valt de Jura als het ware pardoes naar beneden, tot de Rhône die hier op 300 meter hoogte voorbijstroomt.

Snel fietsen we naar beneden. We komen aan in Champagne-en-Valromey, de hoofdstad van het gelijknamige kanton in het departement Ain. Hoofdstad moet je in Juratermen begrijpen, merken we al cruisend door de straatjes: hier wonen amper 700 mensen. We drinken een glas Chardonnay in het enige café die naam waardig: Café du Commerce.

We raken aan de praat met Jean-Paul Fraysse. Het is rond de middag en hoog tijd voor een lange pauze, vindt hij. De kerel trekt zijn muts scheef en vertelt over zijn liefde voor de natuur. ‘Hier wat verderop, bij de ruïne van de priorij La Chartreuse d’Arvières, hou ik een botanische tuin open. Ga er eens kijken.’

We kieperen de laatste slok witte wijn naar binnen, springen op onze fiets en pedaleren met gemak bergop naar die abdijruïne. De oude houthakkerswoning naast de ruïne uit de twaalfde eeuw is sinds een jaar heropend als ecologische gîte: de Refuge d’Arvières.

Sébastien, een doorgeschoten hippie uit het noorden van het land, zoekt hier met vrouw en dochtertjes het heil dat hij elders niet vindt. ‘Maar let op, het mag hier zalig en afgelegen zijn, het is wel hard werken. ’s Ochtends sta ik vroeg op om taartjes te bakken en de lunch te bereiden. Maar drink nu maar een glas Chardonnay uit Bugey. Dat is onze lokale appelatie. Hij is heerlijk.’

Opnieuw gaat een glas witte wijn naar binnen. ‘Onze gîte ligt op het traject van de Grandes Traversées du Jura. En dus hebben we erg veel gasten. Ze zijn moe van het fietsen of wandelen, en wij brengen hen weer op krachten.’

We nemen afscheid en staan net wat wankeler op onze benen dan we gehoopt hadden. We schakelen van sport naar eco en peddelen rustig terug naar beneden. Dat onze fietsbatterij nog halfvol is, geeft ons de stellige zekerheid dat we het zullen halen.

Tekst Aart De Zitter - Foto’s Thomas De Boever

deel Artikel

Word lid voor 39€

Op zoek naar kwalitatieve invulling van je vrije tijd?

Word lid van Pasar en ontdek een wereld vol boeiende activiteiten, inspirerende reizen en gezellige samenkomsten. Met Pasar geniet je van een gevarieerd aanbod aan uitstappen en evenementen, afgestemd op jouw interesses en wensen. Sluit je aan bij onze warme community en beleef onvergetelijke momenten samen met andere enthousiaste leden.

Ga voor de Pasar-pas!

lees meer