LMC Element T 668 G: Instapserie in de hogere middenklasse

8 minuten leestijd

Onlangs kreeg onze redactie de vraag van LMC of we interesse hadden om op stap te gaan met de nieuwe Element. Het betreft hier een nieuwe instapserie van de Duitse fabrikant die men graag extra in de verf zet. We mochten dan ook onze ongezouten mening geven, zoals we steeds objectief proberen te doen. Om al een tipje van de sluier te lichten: we hadden nooit het gevoel met een instapreeks op weg te zijn, in tegendeel.

reportage
  • Kamperen

Knappe verschijning

De LMC Element is een halfintegraal die verkrijgbaar is in vier indelingen. Men maakt het makkelijk: twee indelingen bieden een face a face-zithoek met een vrijstaand- of twinbed. De overige twee hernemen het type bed maar combineren dit met een klassiek maxisalon. De Element T 668 waarmee wij op pad gingen zweert bij een klassieke indeling: maxisalon vooraan, badkamer en keuken centraal en twinbed achteraan. Niet alleen de indeling, maar ook zijn buitenlengte is op mensenmaat: net geen zeven meter lang. Precies waarnaar de moderne camperaar op zoek is. De Element is een knappe verschijning. De witte wanden met een grijze striping maken hem tijdloos chique.

 

Wat een ruimtegevoel

Bij het binnenstappen van de camper – langs de extra brede woonceldeur  van 70 cm – is mijn spontane reactie: wauw, wat een ruimte! En een eerste indruk is heel belangrijk bij de aankoop van een camper. Wat meteen opvalt, is de afwezigheid van een paviljoenbed. In plaats van de vrij donkere en lage zithoek eigen aan dit bed heerst hier een luchtige atmosfeer. De stahoogte is maar liefst 212 cm. Dat voel je, letterlijk ! Het is een trend die in opmars is: steeds meer paviljoenbedden worden naar de optielijst verbannen. Zo ook bij onze Element. Dat maakt ook meteen duidelijk dat LMC bij dit voertuig vooral mikt op reislustige duo’s. Om nog even terug te komen op de woonceldeur: deze moet het doen zonder vensters en heeft geen dubbele maar een éénpuntsluiting. Zittend in de zithoek vroeg ik me af of je een venster in de deur echt nodig hebt. Uiteindelijk is het wel leuk om naar buiten te kunnen kijken, maar een echt obstakel is het niet.  

 

Praktisch wandmeubel

LMC geeft ook zijn eigen interpretatie aan het onvermijdelijke wandmeubel naast de woonceldeur. In de Element T 668 niet links maar rechts van de woonceldeur. Door zijn beperkte lengte van net geen zeven meter is er namelijk geen ruimte voor een extra zitbank. LMC verplaatst het wandmeubel naar die ‘verloren’ ruimte en geeft er een eigentijdse twist aan. Het smalle halfhoge meubel omvat handige kast- en legruimte. Het is zoiets dat je apprecieert wanneer je de camper binnenstapt om je sleutels of portefeuille weg te leggen. Of schoenen. Door de beperkte hoogte is er nog een maximaal zicht mogelijk vanuit de stuurcabine op de rest van het interieur.

 

Royaal zitcomfort 

Het uitstekende zitcomfort in de – deels met ecoleder aangeklede – kussens ervaar je hier op twee plaatsen: in de twee draaibare cabinestoelen met armleuning en in de L-zitbank. Die laatste heeft zeer brede zitkussens die je benen het nodige comfort geven. De Truma Combi 6 Boiler gaat hieronder schuil en is makkelijk bereikbaar. De rechthoekige tafel is voldoende breed en hangt via een klassieke houder vast aan de zijwand. Je kan deze makkelijk afhaken om de zithoek om te bouwen tot een extra dubbel bed. Boven de zitbank hangt de houder voor de televisie. Handig, hij hangt niet in de weg. Het maakt opnieuw duidelijk  dat dit een duocamper is: televisiekijken lukt enkel vanuit de draaibare cabinestoelen.

Eerlijk: ik voel me meteen thuis in deze camper. Dat heeft ook te maken met zijn ‘zachte’ interieur: de lichte houttint van de meubelen, de grijze bovenbladen en de glanzende grijs/witte oppervlakken van de kastkleppen stralen rust uit. Mede door de rijkelijke lichtinval – via een panoramisch dakluik en een dakkoepel -  is dit een tijdloos interieur waar het gewoon gezellig vertoeven is en je tot rust komt.

 

Doordacht keukenblok

Wat me altijd blij maakt in een camper is een keuken die naast de celdeur staat, zoals hier. Want terwijl je staat te kokkerellen, heb je zo nog altijd contact met het gezelschap dat buiten een aperitief aan het drinken is. Hier geen L-variant, gewoon een recht blok. Het valt me op dat het vrij laag gehouden is. Als ik dat met mijn imposante één meter zeventig al ervaar, zal dat voor de grotere medemens zeker het geval zijn. Het blok loopt iets schuin naar de deur toe en de drie grote schuifladen onderin liggen nog iets dieper.

Over laden gesproken, in die eerste schuiflade gaat over de volledige breedte een ingebouwde besteklade schuil. Dat mocht de helft kleiner zijn. Het aanrecht, in grijstinten, omvat een langwerpig gasvuur met drie pitten en een ronde spoelbak met stevige kraan. Gelukkig kan je de spoelbak afdekken met een wegneembare afdekplaat, anders had je tijdens het koken geen werkruimte.  Leuk is ook de functionele rechterwand waar je naast een kruidenrekje ook andere keukenaccessoires aan kunt hangen. De bovenkasten krijgen het maximum van de punten. Niet alleen hebben ze een praktische onderverdeling, elke bovenklep omvat drie uit de kluiten gewassen scharnieren. Probeer het maar, deze komen nooit los, zelfs niet op onze Belgische wegen. Het valt me ook op dat er nog een persoon voorbij kan wandelen wanneer iemand aan het koken is. Prachtig.

 

Draaien met die wand

Bij het openen van de badkamerdeur ben ik eerst verrast: je moet een stapje hoger, want het geheel staat op een douchebodem. Anders dan we het gewoon zijn, bevindt alles zich in één ruimte. Op het draaibare toilet heb je alvast voldoende plaats om comfortabel te zitten en je benen te strekken. LMC maakt hier gebruik van een draaibare wand. Dat houdt in dat je met een simpele handbeweging de draaibare wand met daarop spiegel en wastafel… boven het toilet draait. Zo krijg je een ruime douchecabine die voorzien is van twee afvoerpunten! Een doucheslang en dakvenster ontbreken niet, een venster in de zijwand wel. Aan toiletzijde is er een grote spiegelkast met verschillende legplanken in. Die zijn voldoende breed, waardoor de kast ook echt nuttig is.

 

Elk zijn eigen bed

Het populaire twinbed vertaalt zich in twee matrassen die elk een volwaardige rechthoek vormen. Geen afgeronde voeteinden met uitbengelende voeten dus. De matras aan keukenzijde is iets korter (197 bij 80 cm) dan die aan badkamerzijde (203 bij 80 cm). In beide gevallen is dat voldoende lang én breed voor optimaal slaapcomfort. Een tussenstuk aan het hoofdeinde zorgt dat je wat meer plaats hebt voor je armen. Met een tweede tussenstuk en met behulp van een uitschuifbare plank maak je er een groot dwarsbed van.

Dit heb ik nog maar zelden gezien: LMC voorziet een veiligheidsnet aan het tussenstuk, dat je met twee boekentasriemen bevestigt aan het plafond. Je moet er maar aan denken! Nog zo’n voorbeeld van efficiëntie: elk bed heeft zijn eigen venster. Om er niet met je voet of arm door te duwen heeft elk venster een wegneembaar plankje aan de onderkant. Geniaal in zijn eenvoud! Ook hier vind ik twee usb-aansluitingen.

De doorgang naar de bedden is breed en voorzien van vaste trappen. Onder de bedden bevinden zich twee hangkasten, waarvan eentje met een legplank. Die deden me even de wenkbrauwen fronsen. De deurtjes zijn krap en je moet op je knieën zitten om er makkelijk in te geraken. Je kan de vaste lattenbodem ook niet omhoogtillen, dus daar zit je ook vast. Dit zou ik LMC meegeven als werkput naar een volgend seizoen. Pluspunt is wel de aanwezigheid van verlichting.

 

Er is nog meer

Sfeer zit er in deze Element zeker. In elke ruimte zijn er voldoende spots aanwezig. Je ziet ze niet meteen, maar er is ook veel sfeervolle ledverlichting. Duw de centrale schakelaars maar eens in en de bovenkastjes en het wandmeubel van de L-zit lichten op. Wat de koelkast betreft maakt LMC gebruik van een smal exemplaar van Thetford (142 l). In een compacte camper is dit de ideale oplossing. Het bedieningspaneel om de status van de nutsvoorzieningen te controleren bevindt zich naast de woonceldeur. Hier had ik graag een digitaal exemplaar gezien. Nu krijg je vrij retro 

oplichtende leds. Het digitaal CP-Plus paneel om water- en cabineverwarming te regelen hangt tegen de badkamerwand. Een rookmelder is ook aanwezig.

Toen ik bij valavond de stuurcabine wou verduisteren merkte ik het ontbreken van een remis en/of een gordijn. Ik ging er al vanuit dat ik deze moest verduisteren met een isolatiedeken, niets is minder waar. LMC voorziet een manuele remisverduistering. Je moet dit zelf openvouwen en via drukkoppen bevestigen aan de voorruit en de zijruiten. Op het eerste zicht lijkt dit omslachtig maar in de praktijk bleek dit zeer goed en vlot mee te vallen.

Nog dit: onder het bed gaat een ruime garage schuil, met standaard twee grote deuren. Je kan er één of meerdere fietsen volwaardig in rechtop laten staan. Scoren doet de Element ook met verlichting en een stopcontact in de garage. Ook de zekeringskast hangt binnen handbereik.

 

Conclusie

Het is best wel gek. LMC zet deze Element in de markt als een instapserie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik absoluut niet het gevoel had om met een instapper op weg te zijn. In tegendeel ! de afwerking van het interieur is onberispelijk en alle elementen zijn aanwezig voor een topvakantie. Kleine  verschilpunten met een camper uit een hogere klasse zijn onder andere de woonceldeur die het zonder venster moet stellen en geen dubbelpuntsluiting heeft. Of het gebruik van kleine dakkoepels of de ‘manuele’ remisverduistering. Het zijn een paar details die geen afbreuk doen aan je vakantieplezier. Voor mij is het enige grote werkpunt de toegankelijkheid van de kleerkasten onderin het bed.

deel Artikel

Word lid voor 39€

Op zoek naar kwalitatieve invulling van je vrije tijd?

Word lid van Pasar en ontdek een wereld vol boeiende activiteiten, inspirerende reizen en gezellige samenkomsten. Met Pasar geniet je van een gevarieerd aanbod aan uitstappen en evenementen, afgestemd op jouw interesses en wensen. Sluit je aan bij onze warme community en beleef onvergetelijke momenten samen met andere enthousiaste leden.

Ga voor de Pasar-pas!

lees meer